המשטרה משלמת מידי שנה עשרות מיליוני שקלים פיצויים לאזרחים עקב רשלנות ואלימות

המשטרה שילמה לאזרחים פיצויים בסך כ-20 מיליון שקל בשנה שעברה, יניב קובוביץ , אוגוסט 2014



 
הסעיפים העיקריים שבגינם שולמו פיצויים הם חקירה והעמדה לדין שלא לצורך ותקיפה ושימוש בכוח. בחמש השנים האחרונות שולמו 110 מיליון שקלים

110 מיליון שקלים שילמה משטרת ישראל מהקופה הציבורית בחמש השנים האחרונות בגין פעילות רשלנית של שוטריה נגד אזרחים. לפי דו"ח הנזיקין של משטרת ישראל לשנת 2013, כ-20 מיליון שקלים שולמו בשנה זו לאזרחים, רובם כפיצוי על חקירה והעמדה לדין שלא לצורך, או תקיפה ושימוש בכוח מצד שוטרים.

מדי שנה מפרסמת משטרת ישראל את דו"ח הנזיקין השנתי, הכולל את סך כל הפיצויים שנאלצת המשטרה לשלם בתביעות משפטיות מצד אזרחים שסברו כי המשטרה פעלה בעניינם ברשלנות ובחוסר תום לב. הדו"ח כולל הליכים משפטיים שהסתיימו באותה שנה, כלומר גם מקרים שאירעו בפועל בשנים קודמות. בשנת 2013 שילמה המשטרה 18,817,741 מיליון שקלים פיצויים בגין תביעות שהוגשו נגדה ועוד 855,419 שקלים בגין הוצאות טיפול בתיקים, סה"כ שילמה המשטרה 19,664,660 שקלים.

סכום הפיצויים הגבוה ביותר ששילמה המשטרה בשנת 2013 הוא 2.2 מיליון שקלים, ששילמה משטרת התנועה בגין מקרה של ירי על אזרח שהתרחש ב-2002: שוטר תנועה עצר רכב שבו נהג גבר ללא חגורת בטיחות. ברכב היו הנהג, אשתו ושני ילדיהם. לאב לא היו הרישיונות ברכב אולם באמצעות תעודות שהחזיקה אשתו זיהה אותו השוטר כבעל הרכב. השוטר החל לרשום דו"ח והנהג חש שהוא מתעכב יתר על המידה והחל בנסיעה. השוטר ומתנדב שהיה עמו החלו לירות בנשק חי לעבר הרכב במטרה לעצור אותו, וכתוצאה מהירי נפצע אחד מילדי המשפחה קשה.

במקרה אחר, פסק בית משפט השלום בתל אביב פיצוי בסך 574,771 שקלים לקטין שנעצר באירוע שבו נופצה זגוגית בתחנת אוטובוס. הנער נחקר כמה פעמים במשטרה כדי שיגלה את שמו של מנפץ הזגוגית, עד שנשבר ומסר לשוטרים את המידע. שנה וחצי לאחר מכן אושפז הקטין באיכילוב ואובחן כסובל מסכיזופרניה. בית המשפט קבע לפי הראיות כי ניתן לייחס 10% מהנכות שנגרמה לקטין להתנהלות השוטרים כלפיו במשך החקירות.

המשטרה משלמת מידי שנה עשרות מיליוני שקלים פיצויים לאזרחים עקב רשלנות ואלימות
המשטרה משלמת מידי שנה עשרות מיליוני שקלים פיצויים לאזרחים עקב רשלנות ואלימות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה