מדוע מח"ש מטייח תלונות נגד שוטרים?

פנים אמיתיות עם אמנון לוי - פברואר 2015 - מתוך תחקיר על אלימות שוטרים. בתחקיר הועלתה השאלה מדוע מח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) מטייח תלונות נגד שוטרים גם כאשר יש ראיות מוצקות. אלכס אור שעבד בעבר במח"ש טוען כי אם לא יטייחו את התלונות הדבר עלול לגרום לסרוס המשטרה.



למה מח"ש לא מעמידה לדין שוטרים אלימים?

 
אלכס אור, לשעבר ראש זרוע חשיפה במח"ש משיב: אם נחקור כל תלונה ותלונה, באיזשהו מקום אנחנו נפגע גם באיכות של התלונות החשובות שצריך לטפל בהן.ובאיזשהו מקום אנחנו נגיע גם למצב שאנחנו נסרס את השוטרים, נסרס את המשטרה.

ילד בן 14, לא מחבל, לא רוצח, אפילו לא שודד, שהשוטרים, לא ברור למה, דוחפים אל מתחת למכונית המשטרה.

חנן כבירי, אביו של הנער שהותקף: השוטר לוקח ומצמיד לו את הפנים לאגזוז של האוטו, למנוע של האוטו, מזה הוא חטף כוויות בפנים, אגב.

הוא רק חשוד באותו רגע, כי הם יצאו מאותו מקום, הוא אפילו לא חשוד. הוא חשוד כי הוא פשוט עבר באותו מקום. זה היה יכול לקרות לכל אחד אחר באותה מידה. במקרה זה היה הבן שלי. עכשיו, אתה רואה את שלושת הג'בארים האלה, הם פשוט מרסקים אותו. חוסר אונים. חוסר אונים מוחלט.

חנן, בניגוד לצעירים החרדים שראינו קודם, לא בזבז זמן והגיש תלונה למח"ש. כשאנחנו שואלים אותו מה עשו השוטרים בתלונה, הוא מתחיל לצחוק.

אתה יודע מה זה מח"ש נכון? מה ראשי התיבות של מח"ש? מחלקת חיפוי שוטרים. אתה ראית את הסרטון. על הכל הוגש תלונה, כולל אנשים שהגיעו וטרחו ובזבזו מזמם. אני מדבר איתך על לא אחד ולא שניים ולא שלושה. אם אני זוכר נכון, הגיעו לפחות חמישה, שישה אנשים לתת עדות במח"ש על מה שהיה שם. וזה הרבה, כי זה הפריע מאוד לאנשים. ואנחנו מקבלים את תשובתם של מח"ש אחרי כל מה שסיפרתי לכם עד עכשיו "השוטרים פעלו כשורה". כאילו, מתי זה לא כשורה? כשהם יצמידו לו אקדח לראש ויירו לו כדור לתוך הראש? מתי זה לא כשורה?

פעם אחר פעם במהלך התחקיר שלנו נתקלנו באותה תופעה. נפגעי אלימות שוטרים פונים למח"ש ונהדפים.

אנחנו פנינו למי שהיה מבכירי מח"ש בעבר וביקשנו הסבר, איך עושים דברים כאלה ולמה מח"ש לא מעמידה לדין שוטרים אלימים?

אלכס אור מבכירי מח"ש לשעבר: הכי פשוט להגיד בואו נחקור כל תלונה שמגיעה. א', תנו לנו תקציב ותוסיפו, תכפילו את מח"ש מבחינת כמות החוקרים, ואז הכמות גם פוגעת באיכות. ואני חושב שהסינון הזה הוא די נכון לעשות אותו.

התופעה של אלימות שוטרים קיימת, בגלל זה הקימו את מח"ש, בגלל זה יש מח"ש, בגלל זה מח"ש עובדת וממשיכה שנה אחרי שנה ועושה את העבודה שלה, בגלל זה גם שוטרים מועמדים לדין. בגלל זה גם שוטרים מורשעים. בגלל זה גם לפעמים שוטרים הולכים לכלא, אבל גם הרופא הכי טוב לא מצליח לרפא כל מחלה. יש דברים שאין להם פתרון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה