השופט ביקר בחריפות התנהגות שוטרי מרחב דן במהלך חיפוש בבית העיתונאית

פברואר 2016 - בהכרעת דין בעניין פגיעה בפרטיות מנכ"ל משרד הרווחה יוסי סילמן ע"י עיתונאית שפרסמה אי תשלום חובותיו לרשויות ביקר השופט שמאי בקר בחריפות התנהגות אלימה שוטרי מרחב דן: רס"מ שי גבריאל מ.א 1042985, רס"ב איציק גלר מ.א 994756 ורס"ר ג'ימי חוראני מ.א 118833 . השוטרים אזקו את העיתונאית שלא לצורך והוליכו אותה לניידת לעיני השכנים ועוברים ושבים. וכך כתב השופט על התנהגותם האלימה של שוטרי מרחב דן (סעיף 37 בהכרעת הדין):

"מאידך גיסא, לא יכולתי שלא להתרעם, ממש כך, אל מול סרט הצילום שתיאר את החיפוש בביתה של שם טוב. ... ואולם, מה שכן נלמד מן הסרט הלא-קצר, הוא כי שם טוב שיתפה פעולה עם השוטרים מבצעי צו החיפוש, לפחות לאחר שנכנסו לביתה (אמנם לאחר לא פחות מ – 40 דקות עד שהואילה לפתוח את הדלת, כאשר סברה כי השוטרים הסתלקו, כך לפי עדותם). הסרט מראה כיצד שם טוב התנהגה, לפחות בתוך ביתה, בצורה שקטה ומנומסת, אדיבה ממש (בוודאי שבאופן ראוי הרבה יותר מכפי שנהגה באולם בית המשפט; ראו ההערות הרבות לאורך הפרוטוקולים) – ועל כן לא היתה כל סיבה לאוזקה באזיקים. למצער – לאחר כמה דקות, בהן התברר שהיא משתפת פעולה, ניתן וראוי היה להסירם.
איזוקו של אדם – איננו ענין של מה בכך, וקל חומר שכך הם פני הדברים ביחס לאשה, מה עוד שעה שאין מיוחס לה חשד לביצוע עבירה אלימה. בדירה היו שלושה – ארבעה שוטרים, והנאשמת עצמה.
על מה ולמה האזיקים, במיוחד נוכח התנהגות שקטה ומשתפת פעולה של שם טוב (לפחות לאחר פתיחת הדלת)? – לא אדע. שומה על המשטרה לחדד או לרענן את ההנחיות, שמא לעיין בהן מחדש. איזוק לא יכול להיות אוטומאטי או "קבוע".
ענין זה, של האיזוק המיותר, יבוא לידי ביטוי בהמשך, לעת גזירת עונש, בהתאם לשיקולים הקבועים בתיקון 113 לחוק העונשין."

משטרת ישראל מרחב דן טייחו אלימות השוטרים

רפ"ק גיא ישראלי הממונה על תלונות הציבור במרחב דן, ורפ"ק שלומי מנשה ראש לשכת חקירות מרחב דן טייחו התנהגות האלימה של השוטרים וכתבו כי פעלו ללא דופי להלן תגובותיהם:

רפ"ק שלומי מנשה מרחב דן טייח אלימות השוטרים נגד העיתונאית
רפ"ק שלומי מנשה מרחב דן טייח אלימות השוטרים נגד העיתונאית


רפ"ק גיא ישראלי מרחב דן טייח אלימות השוטרים נגד העיתונאית
רפ"ק גיא ישראלי מרחב דן טייח אלימות השוטרים נגד העיתונאית


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה